Minat Kunjungan Ulang Pasien yang Ditinjau dari Aspek Persepsi dan Kepercayaan pada Klinik Vita Medistra Pematangsiantar

Debi Eka Putri(1), Onita Sari Sinaga(2), Hery Pandapotan Silitonga(3), Susi Susanti Agustina(4), Acai Sudirman(5*)

(1) Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Sultan Agung
(2) Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Sultan Agung
(3) Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Sultan Agung
(4) Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Sultan Agung
(5) Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Sultan Agung
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this study was to determine the effect of perceptions and beliefs on the interests of patient visits at Pematangsiantar Vita Medistra Clinic. Data analysis techniques used by the authors in this study are as follows in the form of quantitative descriptive analysis, Classical Assumption Test, Multiple Linear Regression Analysis, Hypothesis Test, Coefficient of determination. The object of research at the Vita Medistra Clinic which is located at Jalan Pattimura No. 11 / C Team SBC complex. City 21131, Tomuan Village, Siantar Timur District, Pematangsiantar City, North Sumatra 21139. The results of the study can be concluded as follows: The results of multiple regression repercussions and perceptions have a positive effect on the interest in patient re-visits. Hypothesis test results F-test perception and trust significantly influence the interest in return visits. The results of the t-test perception have a significant effect on interest in the visit, and trust significantly influence the interest of the patient's visit in Pematangsiantar Vita Medistra Clinic. he results of the coefficient of determination of 0.604 means The high or low interest of return visits to the Vita Medistra Clinic by 60.4% can be explained by perception and trust. The company must be a customer perception and trust given by customers about the company to increase interest in repeat visits

Keywords


Perception; Trust; Revisit Intention

Article metrics

Abstract views : 80 | views : 3 | views : 3

Full Text:

PDF PDF

References


Adinata, K.J., Yasa, N.N.K., 2018. Pengaruh Kepercayaan, Persepsi Harga, Dan Sikap Terhadap Niat Beli Kembali Di Situs Lazada. E-Jurnal Manaj. Univ. Udayana 7, 4153. https://doi.org/10.24843/ejmunud.2018.v07.i08.p05

Ariasa, Muhammad, N. Rachma, A.P., 2019. Pengaruh Atribut Produk, Persepsi Nilai, Pengalaman Konsumen terhadap Minat Beli Ulang Yang di mediasi Oleh Kepuasan Konsumen (Pada Pengguna Smartphone Xiaomi di Kelurahan Dinoyo, Malang) 8, 16–30.

Astari, N.W., Herlambang, P.G.D., 2019. Pengaruh Kepercayaan dan Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Kunjungan Wisatawan Pada Hotel Dante di Kabupaten Gianyar. J. Manaj. dan Bisnis Equilib. 5, 72–79.

Clara, A., Idris, 2017. Analisis pengaruh kualitas online Word-Of-Mouth dan keamanan terhadap minat beli dengan kepercayaan sebagai variabel intervening pada pembelian produk fashion di situs zalora Indonesia di semarang. Diponegoro J. Manag. 6, 1–11.

Donni J, P., 2017. Perilaku Konsumen Dalam Persaingan Bisnis Kontemporer. Alfabeta, Bandung.

Edwin Japarianto, S.A., 2020. Pengaruh Tampilan Web Dan Harga Terhadap Minat Beli Dengan Kepercayaan Sebagai Intervening Variable Pada E-Commerce Shopee 14, 35–43. https://doi.org/10.9744/pemasaran.14.1.35

Elpansyah, C., Nurdin, S., Rahayu, Y.S., 2019. Pengaruh Word Of Mouth Terhadap Minat Beli Melalui Citra Perusahaan dan Kepercayaan Sebagai Variabel Intervening Pada Jasa Umroh PT Indojava Mulia Wisata. J. Sain Manaj. 1, 85–95.

Fachrizi, Alwafi, R., Magnadi, izal H., 2016. Pengaruh Persepsi Keamanan, Kemudahan Bertransaksi, Kepercayaan Terhadap Toko Dan Pengalaman Berbelanja Terhadap Minat Beli Secara Online Pada Situs Jual Beli Tokopedia.Com. J. Manage. 5, 1–15.

Fiddin, F., Dormos, E., 2019. Pengaruh Kemudahan dan Keyakinan Penggunaan Sistem Informasi Baru Terhadap Minat Pemanfaatan Sistem Informasi Pada Organisasi Perangkat Daerah Provinsi Riau. J. Inov. Bisnis 7, 111–115.

Hamelin, N.D., Nikolis, A., Armano, J., Harris, P.G., Brutus, J.P., 2012. Evaluation of factors influencing confidence and trust in the patient-physician relationship: A survey of patient in a hand clinic. Chir. Main 31, 83–90. https://doi.org/10.1016/j.main.2012.01.005

Jill, G., 2009. Customer Loyalty: Menumbuhkan dan Mempertahankan Pelanggan. Erlangga, Jakarta.

Kotler, P. dan K.L.K., 2007. Manajemen Pemasaran, Edisi XII. ed. Erlangga, Jakarta.

Ling, K.C., Chai, L.T., Piew, T.H., 2010. The Effects of Shopping Orientations, Online Trust and Prior Online Purchase Experience toward Customers’ Online Purchase Intention. Int. Bus. Res. 3, 63. https://doi.org/10.5539/ibr.v3n3p63

Mutimukwe, C., Kolkowska, E., Grönlund, Å., 2020. Information privacy in e-service: Effect of organizational privacy assurances on individual privacy concerns, perceptions, trust and self-disclosure behavior. Gov. Inf. Q. 37, 101413. https://doi.org/10.1016/j.giq.2019.101413

Nuraeni, B.S., 2014. Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Kunjung Ulang Wisatawan Museum Ranggawarsita Semarang. J. Bisnis Strateg. 23, 1–20.

Sahir, S. H. et al. 2020. Gagasan Manajemen. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Saidani, B., Lusiana, L.M., Aditya, S., 2019. Analisis Pengaruh Kualitas Website dan Kepercayaan Terhadap Kepuasaan Pelanggan dalam Membentuk Minat Pembelian Ulang pada Pelanggan Shopee. J. Ris. Manaj. Sains Indones. 10, 425–444.

Sudirman, A. Efendi, Sri, H. (2020). Kontribusi Harga dan Kepercayaan Konsumen untuk Membentuk Kepuasan Pengguna Transportasi Berbasis Aplikasi. Journal Business and Banking, 9(2). http://dx.doi.org/10.14414/jbb.v9i2.2078

Suryana, P., Dasuki, E.S., 2013. Analisis Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian dan Implikasinya pada Minat Beli Ulang. Trikonomika 12, 190. https://doi.org/10.23969/trikonomika.v12i2.479

Tiefani, A.S., 2020. ANALISIS FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MINAT BELI ULANG KONSUMEN PADA PT ANUGERAH AVAVA CEMERLANG BATAM 8.

Ujang, S., 2004. Perilaku Konsumen: Teori dan Penerapannya dalam Pemasaran. Ghalia Indonesia, Bogor.

Wiradipoetra, F.A., Brahmanto, E., 2016. Analisis Persepsi Wisatawan Mengenai Penurunan Kualitas Daya Tarik Wisata Terhadap Minat Berkunjung. J. Pariwisata III, No.2, 129-137-6587.




DOI: https://doi.org/10.35314/inovbiz.v8i1.1276

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Debi Eka Putri, Onita Sari Sinaga, Onita Sari Sinaga, Hery Pandapotan Silitonga, Hery Pandapotan Silitonga, Onita Sari Sinaga, Hery Pandapotan Silitonga, Susi Susanti Agustina, Acai Sudirman, Acai Sudirman, Acai Sudirman, Susi Susanti Agustina, Susi Susanti Agustina

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


This Journal has been listed and indexed in :

Copyright of Jurnal Inovasi Bisnis (p-ISSN : 2338-4840, e-ISSN : 2614-6983)

Creative Commons License
Inovbiz: Jurnal Inovasi Bisnis is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Editorial Office :
Pusat Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat
 Politeknik Negeri Bengkalis 
Jl. Bathin alam, Sungai Alam Bengkalis-Riau 28711 
E-mail: inovbiz@polbeng.ac.id
www.polbeng.ac.id

View Inovbiz Statistics