The Influence of Personal Factors on Purchase Decisions for Fashion Products at CB Fashion Stores in Lhokseumawe

Ikramuddin Ikramuddin(1*), Rizka Astuti(2), Mariyudi Mariyudi(3), Naufal Bachri(4), Juni Ahyar(5)

(1) Malikussaleh University
(2) Malikussaleh University
(3) Malikussaleh University
(4) Malikussaleh University
(5) Malikussaleh University
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine the influence of personal factors on purchasing decisions for fashion products at the CB Fashion Store in Lhokseumawe. The samples consisted of 100 respondents selected using a purposive sampling method. The data was collected by a questionnaire survey and analyzed using regression analysis. The results indicate that the variable of Age and Life Cycle Characteristics (X1), Job Characteristics and Income (X2), Lifestyle Characteristics (X3), and Personality Characteristics (X4) have a positive and significant impact on purchasing decisions for fashion products at CB Fashion Stores in Lhokseumawe. The findings have implications for establishing the concept of personality in purchase decision model.

Keywords


Personal Factors and Purchase Decision

Article metrics

Abstract views : 41 | views : 0

Full Text:

PDF

References


Agustin, A. N. (2020). Pengaruh faktor usia, pendapatan dan sikap terhadap keputusan pembelian Asuransi Jiwa Dengan Niat Sebagai Variabel Mediasi. Eprints.Perbanas.Ac.Id, 2(1).

Aida Fitri, Rusydi Abubakar, Naufal Bachri (2018). Pengaruh Kemampuan Inovasi terhadap Keputusan Pembelian Roti Bantal melalui Daya Tarik Produk dan Daya Tarik Promosi sebagai Variabel Mediasi di Kota Banda. Jurnal Manajemen Indonesia (J-MIND), 2(1) 31-47.

Aini, S. N. (2021). Pengaruh usia, pekerjaan, keadaan ekonomi, gaya hidup, dan kepribadian terhadap keputusan pembelian smartphone oppo di Kota Palembang. Retrieved from http://rama.mdp.ac.id:85/206/

Amin, A. M., & Yanti, R. F. (2021). Pengaruh Brand Ambassador, E-WOM, Gaya Hidup, Country Of Origin dan Motivasi Terhadap Keputusan Pembelian Produk Skincare Korea Nature Republic. INVEST : Jurnal Inovasi Bisnis Dan Akuntansi, 2(1), 1–14.

Andriani, A. D., & Menuk Sri, C. (2021). Pengaruh Gaya Hidup, Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Pakaian Bekas Import Di Tempat Biasa Thrift Store Surabaya. Journal of Sustainability Business Research, 2(1), 194–207.

Aprila, B. N. (2021). The correlation between demographic factors and gold purchase decision in pekanbaru city in the year of 2021. Procuratio: Jurnal Ilmiah Manajemen, 9(4), 405–414.

Bachri Naufal, Abdul Rahman Lubis, Nurdasila dan M. Shabri Abd. Majid (2016) Credibility and Consumer Behavior of Islamic Bank in Indonesia: A Literature Review. Expert Journal of Marketing, 4(1), 20-23.

Bachri, Naufal. (2019). Statistik Dasar untuk Bisnis: Teori, Pendekatan, dan Contoh Kasusnya. Sukabumi: CV Jejak.

Bachri, Naufal (2017). Customer Behavior in Islamic Banking Industry. Jurnal Visioner & Strategis. 6(2), 49-57.

Dabinda, H. R. (2021). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Produk Busana Gamis Wanita pada Toko Baju AA Di Pasar Pemda Cikampek. Syntax Literate ; Jurnal Ilmiah Indonesia, 6(10), 5016. https://doi.org/10.36418/syntax-literate.v6i10.4265

Dermawan, d. (2021). Analisis pengaruh faktor demografi terhadap keputusan pembelian secara kredit : studi kasus pada masyarakat desa analysis influence of demographic factors on credit purchasing decisions ( case study in bulu cina villagers ). Jurnal mahasiswa umsu, 1(1).

Dharmasetiawan; Aprilian, Y. (2017). Pengaruh Faktor Kepribadian Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Pakaian Distro Di Tembilahan. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 3(1), 46–57.

Dien Fitria, Rusydi Abubakar, & Naufal Bachri (2016). Pengaruh Kualitas Jasa terhadap Kepuasan dan Word of Mouth Pengguna Jasa Taman Penitipan Anak di Kota Lhokseumawe. Jurnal Manajemen Indonesia 1 (1), 85-94.

Hartini, K., & Inggriani, I. (2020). Pengaruh Pendapatan dan Lingkungan Sosial Terhadap Keputusan Pembelian Secara Taqsith. Al-Intaj : Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 6(1), 94. https://doi.org/10.29300/aij.v6i1.2861

Hudani, A. (2020). Pengaruh Faktor Budaya, Faktor Sosial Dan Faktor Pribadi Terhadap Keputusan Pembelian. Entrepreneurship Bisnis Manajemen Akuntansi (E-BISMA), 1(2), 86–94. https://doi.org/10.37631/e-bisma.v1i2.195

Ikramuddin, I. (2017). Analisis Faktor Internal Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Produk Telepon Seluler. Asia-Pacific Journal of Public Policy, 3(September), 1–11. Retrieved from https://www.journal.stianasional.ac.id/index.php/humanis/article/view/2

Isa, M., & Istikomah, R. (2019). Analisis Perilaku Konsumen Dalam Keputusan Pembelian Makanan di Kota Surakarta. DAYA SAING Jurnal Ekonomi Manajemen Sumber Daya Vol., 21(2), 98–110. https://doi.org/10.1093/gao/9781884446054.article.t082385

Kotler, P. (2000). Marketing Management , Millenium Edition. Marketing Management, 23(6), 188–193. https://doi.org/10.1016/0024-6301(90)90145-T

Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management. Pearson Education Limited (Vol. 15 global).

Lixăndroiu, R., Cazan, A. M., & Maican, C. I. (2021). An analysis of the impact of personality traits towards augmented reality in online shopping. Symmetry, 13(3), 1–18. https://doi.org/10.3390/sym13030416

Mardiyanah, & Cipto, R. C. P. (2022). Analisa Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Pakaian Syar’i Di Toko Khadijah Balikpapan. Jurnal Akuntansi Manajemen Madani, 8(1), 25–39.

Mulfachriza, Naufal Bachri, & Sapna Biby (2018). Pengaruh Bauran Pemasaran dan Kualitas Layanan Terhadap Keputusan Konsumen Memiliki Kartu Kredit Bank BRI Dengan Gaya Hidup Sebagai Variabel Moderating. Jurnal Manajemen Indonesia. (J-MIND), 6(1), 70-79.

Pemani, P. O. S., & Massie, J. D. D. (2017). THE EFFECT OF PERSONAL FACTORS ON CONSUMER PURCHASE DECISION (Case Study: Everbest Shoes). Jurnal EMBA : Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 5(1), 68–77. Retrieved from https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/emba/article/view/15451

Prasetiya, A., Ihsani, R. K., & Pribadi, M. L. (2020). The Big Five Personality dengan Minat Beli Gamis pada Mahasiswi yang dimoderatori oleh Persepsi terhadap Kualitas Produk. Psyche 165 Journal, 13(1), 107–113. https://doi.org/10.35134/jpsy165.v13i1.67

Rachmawati, A., Kana, A. A., & Anggarini, Y. (2020). Pengaruh Harga , Kualitas Produk , dan Gaya Hidup Terhadap Proses Keputusan Pembelian Produk Hijab di Nadiraa Hijab Yogyakarta. Cakrawangsa Bisnis STIM YKPN, 1(2), 187–200. Retrieved from http://journal.stimykpn.ac.id/index.php/cb/article/view/191

Ramadhani, L., Kurniawati, M., & Rahayu, P. (2020). Pengaruh Kualitas Website Dan Dimensi Kepribadian Big Five Terhadap Pembelian Impuls Online Dengan Promosi Penjualan Sebagai Variabel Moderasi “ Studi Pada Shopee .” Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia, 6(2), 120–132.

Redjau, N. M., Bopeng, L. S., & Sabarofek, M. S. (2021). Analisa Keputusan Pembelian Pada Pt . Subitu Kreasi Busana Cabang Manokwari Jurnal Nusantara Aplikasi Manajemen Bisnis. Jurnal Nusantara Aplikasi Manajemen Bisnis, 6(1), 33–48. Retrieved from https://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/manajemen/article/view/14755

Romadhiyana Kisno Saputri, & Yuliani, E. (2020). Faktor-faktor yang mempengaruhi konsumen dalam pengambilan keputusan pembelian produk suplemen Vitamin C di Bojonegoro. JAPRI (Jurnal Penjas Dan Farmasi), 3(Juni), 44–52. Retrieved from http://journal.unugiri.ac.id/index.php/JAPRI/article/download/161/98

Sutardjo, D., Mandey, silvya L., & Ch.Raintung, M. (2020). Pengaruh Gaya Hidup, Word of Mouth Dan Endorsment Terhadap Keputusan Pembelian Pada Gloriusgloriuss Store Manado. Jurnal EMBA, 8(4), 90–99.

Qabiluddin, Rusydi Abubakar, & Naufal Bachri (2018). Analisis Pengaruh Bauran Pemasaran Jasa Terhadap Keputusan Pendengar Radio Dakwah Aceh Utara Dan Lhokseumawe. Jurnal Manajemen Indonesia (J-MIND). 2 (1), 118-123.

Utami, W. T., & Yuliawati. (2020). Faktor Sosial, Pribadi, Dan Psikologis Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Minuman Kopi Di Kampoeng Kopi Banaran. Agrilan : Jurnal Agribisnis Kepulauan, 8(2), 131. https://doi.org/10.30598/agrilan.v8i2.970

Wahyuni, D., & Bachri, S. (2020). Pengaruh Faktor Pribadi Terhadap Keputusan Konsumen Berkunjung Ke Nextdoor Cafe Di Palu. Jurnal Ilmu Manajemen Universitas Tadulako (JIMUT), 6(3), 261–271. https://doi.org/10.22487/jimut.v6i3.208

Wahyuni, T., & Zuhriyah, A. (2020). Perilaku Konsumen terhadap Keputusan Pembelian Pudak di Toko Sari Kelapa. Agriscience, 1(1), 232–243. Retrieved from http://journal.trunojoyo.ac.id/agriscience




DOI: https://doi.org/10.35314/inovbiz.v10i2.2750

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Ikramuddin Ikramuddin, Rizka Astuti, Rizka Astuti, Mariyudi Mariyudi, Mariyudi Mariyudi, Naufal Bachri, Naufal Bachri, Juni Ahyar, Juni Ahyar

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


This Journal has been listed and indexed in :

Copyright of Jurnal Inovasi Bisnis (p-ISSN : 2338-4840, e-ISSN : 2614-6983)

Creative Commons License
Inovbiz: Jurnal Inovasi Bisnis is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Editorial Office :
Pusat Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat
 Politeknik Negeri Bengkalis 
Jl. Bathin alam, Sungai Alam Bengkalis-Riau 28711 
E-mail: inovbiz@polbeng.ac.id
www.polbeng.ac.id

View Inovbiz Statistics